Dlaczego żłobki szkodzą dzieciom

kid 435140 640„Chcemy, żeby było więcej żłobków” – to hasło towarzyszyło wielu kandydatom na posłów. Jedni mówili, że to prawo matek, inni, że dzieci w żłobkach rozwijają się lepiej. Prawda czy fałsz? Wiele badań naukowych i dane statystyczne potwierdzają tezę, że zostawianie dziecka w żłobku do trzeciego roku życia jest dla niego szkodliwe. „Dziecko do 36. miesiąca życia powinno przebywać z matką.
 
Politycy milczą wobec alarmujących ostrzeżeń naukowców. Matki mają szybko wracać do pracy, a żłobki mają być normą. W Internecie można znaleźć informacje z Austrii, które mówią, że dzieci ze żłobków mające mniej niż 25 miesięcy źle radzą sobie z narastającym stresem. Zbadano u nich poziom hormonu stresu – kortyzolu. Już po dziesięciu tygodniach spędzonych w żłobku widać poważne zmiany w jego wydzielaniu. Dzieci są wystawione na permanentny stres i gospodarka tym hormonem wygląda inaczej niż u dzieci przebywających stale blisko mamy. To ma poważne konsekwencje w okresie dorastania i dorosłym życiu. O sytuacji opowiada terapeuta dziecięcy Wofgang Hermann. (źródło: Wiener Krippenstudie 2012)

Stres wywołany w żłobku hamuje rozwój inteligencji
Zbadano rozwój kognitywny dzieci (związany z pracą umysłu i mózgu) w wieku 14 lat, które wcześniej były objęte opieką żłobkową w Bolonii. Wyniki szokują. Poziom inteligencji u dzieci, które były w żłobkach był zależny od ilości miesięcy spędzonych w tej placówce opiekuńczej. Każdy miesiąc obniżał IQ średnio o 0,5 proc. Złe wyniki badań dotyczą szczególnie dziewczynek. Dzieci w żłobkach mają zazwyczaj mniej okazji do bezpośrednich interakcji z dorosłymi, a to właśnie one stymulują rozwój kognitywny dziecka. Dziewczynki rozwijają się psychicznie szybciej niż chłopcy i dlatego szczególnie one są ofiarami negatywnego wpływu opieki instytucjonalnej nad dziećmi poniżej trzeciego roku życia. Pisze o tym prof. Margeritha Fort z Uniwersytetu w Bolonii. (źródło: tutaj).  

Żłobek to zrywanie relacji dziecka z rodzicem
Czas spędzony przez dzieci w żłobkach można porównać do rozłożonego na wiele miesięcy procesu zrywania właściwej, zdrowej relacji dziecka z rodzicem. Skutek, to wysokie ryzyko niewłaściwego rozwoju emocjonalnego dziecka. Mówią o tym psychiatra dziecięcy Gunther Moll i Ralph Dawirs - neurobiolog z Uniwersytetu Erlangen i Instytutu Nauk Społecznych. (źródło: tutaj).  

Bójki i kłótnie co dwie minuty
Duże grupy, to nie tylko codzienność w polskich żłobkach. Jak reagować na potrzeby wszystkich maluchów? Nie da się. Najczęściej trzeba się zaopiekować dwudziestką dzieci. Skutkiem tworzenia licznych grup jest wysoki poziom agresji. Małe dzieci statystycznie co dwie minuty popadają w konflikty z rówieśnikami. To wynik badań prof. Liselotte Ahnert z Uniwersytetu w Kolonii. (źródło: tutaj)

Pracujące zawodowo matki i nieprawidłowy rozwój dzieci
„Praca zawodowa matek małych dzieci jest ściśle powiązana z nieprawidłowym rozwojem dzieci, których rodzice należą do klasy średniej i wyższej”. To opinia opublikowana w VII Raporcie nt. Rodziny już w 2012 r. opracowanym dla rządu Niemiec. "Dziecko nie doznaje wysokiej jakości opieki matki i nie korzysta z jej wysokiej jakości kompetencji wychowawczych". Pochodzący z Grecji, a mieszkający w Niemczech prof. Wassilios Emmanuel Fthenakis - psycholog rodziny, psycholog rozwojowy, antropolog i genetyk z Ludwig-Maximilians-Universitaet w Monachium powiedział, że zapisał swoje dziecko do żłobka, ale gdy zobaczył jak ono na nie reaguje, to je stamtąd zabrał. (źródło: tutaj)

Zwolenniczka żłobków zszokowała 
W ramach podsumowania niech wybrzmią słowa zwolenniczki opieki żłobkowej prof. Janiny Spiess – autorki książki „Jak budować relacje z dzieckiem w żłobku”, które zaskoczyły wielu rodziców w Niemczech - „lepiej wyrównywalibyśmy szanse rozwojowe dzieci, gdyby dobrze wykształcone matki spędzały więcej czasu ze swoimi dziećmi". (źródło: tutaj). 


Elżbieta Lachman


Opracowanie na podstawie niemieckojęzycznych materiałów prasowych i wyników badań naukowych


Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com
Fixed Bottom Toolbar