Trwa dyskusja o kształcie polskiej szkoły – głos zabierają eksperci IWORIS
Kongres 590

Trwa dyskusja o kształcie polskiej szkoły – głos zabierają eksperci IWORIS

Czas wakacji osłabił na chwilę dyskusję o kształcie edukacji w polskich szkołach, bo na pierwszy plan wysunął się temat podwyżek wynagrodzeń dla nauczycieli oraz problem z brakami kadry nauczycielskiej przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Tymczasem batalia o sposoby nauczania i wychowania nie ustała. W tej sprawie głos zabierają również eksperci Instytutu Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie.
 

Sprzeciw wobec prób indoktrynacji ideologicznej w szkole

Dr Michał A. Michalski, prof. UAM i prezes IWORIS wypowiedział się w tej kwestii na łamach „Naszego Dziennika”. W artykule autorstwa red. Urszuli Wróbel opublikowanym w wydaniu z 9-10 lipca br., a zatytułowanym „Indoktrynacja w szkole”, w którym dziennikarka podejmuje temat zaniepokojenia rodziców planami urzędników samorządowych, by do poznańskich szkół wprowadzić – pod pozorem zajęć antydyskryminacyjnych i równościowych - m.in. tzw. treści genderowe (podważanie naturalnej płciowości człowieka na rzecz tzw. płci kulturowo-społecznej, także psychologicznej – w myśl tej teorii płeć niejako możemy sobie „wybrać”, przy czym nie chodzi tu o jej zmianę w sensie medycznym, a o zespól zachowań społecznych i kulturowych), zawarte w dokumencie o nazwie „Polityka Oświatowa Miasta Poznania 2030”, naukowiec stwierdził:
 
– Działania samorządu sprawiają wrażenie, jakoby wychodziły z założenia, że szkoły są ich własnością i w związku z tym może decydować, o czym sobie tylko zamarzy… Otóż nic bardziej błędnego! Szkoła – rozumiana w szerokim sensie – należy do społeczeństwa, i to jemu ma służyć. Warto przy tym wspomnieć, że jego byt, trwałość i odtwarzanie oparte są na rodzinach, w których rodzą się i są przygotowywani do życia nowi obywatele – podkreślił w rozmowie z „Naszym Dziennikiem” prof. Michał A. Michalski.
 
870 classroom 488375 1280
 
Prezes IWORIS zaznaczył, że szkoła ma przyczyniać się do tego, aby wielowymiarowy proces edukacji przebiegał harmonijnie i bezpiecznie.
 
– Szkoła nie może wkładać do głów dzieci takich treści i wyrabiać takich postaw, które podważają porządek społeczny, kulturowy i prawny. Analogicznie, taką rolę powinien pełnić też samorząd, który wydaje przecież nie swoje, ale publiczne – czyli wypracowane w ogromnej większości przez rodziców – pieniądze – akcentuje naukowiec i apeluje, by rodzice reagowali zabierając głos, gdy wmawia im się, że ktoś wie lepiej, co jest dobre dla ich dzieci.
 
Wielkopolski kurator oświaty Robert Gaweł oświadczył, że brak jest podstawy prawnej zobowiązującej jednostkę samorządu terytorialnego do podejmowania uchwał w sprawie polityki oświatowej, za którą odpowiada ministerstwo edukacji i nauki.
 

Szkolne rady rodziców niedoceniane

W kolejnym artykule „Naszego Dziennika” z 10 sierpnia br. (Urszula Wróbel „Rodzicielski parasol”), gazeta powróciła do tematu prób ideologizowania zajęć szkolnych, podnosząc problem zaangażowania rodziców w szkolne rady rodziców.
 
Ich znaczenie docenia i podkreśla prof. Michał A. Michalski, prezes Fundacji Instytut Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie. W rozmowie gazetą zauważa, że szkolne rady rodziców stanowią bardzo ważne narzędzie i zarazem okazję dla rodziców, aby mogli realnie angażować się w procesy wychowania i edukacji swoich dzieci. Niestety, naukowiec wyraża opinie, że rola tych rad wydaje się wciąż powszechnie nieuświadamiana i niedoceniana przez wielu rodziców.
 
– W wymiarze systemu oświaty i jego pomocniczej roli wobec rodziny, która jest i ma być podstawowym i pierwszym środowiskiem kształtowania i formowania młodego pokolenia, rady rodziców powinny stanowić także gwarancję tego, że konstytucyjne prawo rodziców do wychowania dzieci w zgodzie z własnymi przekonaniami nie jest tylko ładnie brzmiącym zapisem, ale jest przestrzegane – powiedział prezes Michał A. Michalski „Naszemu Dziennikowi”. - Rady rodziców są taką szansą i obszarem zaangażowania, w którym możemy realnie dbać o prospołeczny i prorodzinny charakter polskich szkół i przedszkoli. Stawka jest tu najwyższa: zdrowy, bezpieczny i integralny rozwój młodego pokolenia – dodał naukowiec.
 

Ważne głosy ekspertów IWORIS w dyskusjach na temat rodziny i dzieci

770 ELA TV 1612270030992
 
Eksperci Instytutu Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie często zabierają głos w mediach na różne tematy związane z rodziną, wychowaniem dzieci, sprawami demografii i edukacji. Oprócz prezesa Michała A. Michalskiego, wypowiadają się także redaktor Elżbieta Lachman – dyrektor działu mediów IWORIS oraz redaktor naczelna Polskiego Forum Rodziców, dr Krzysztof Szwarc, statystyk i demograf z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Jakub Isański, socjolog z UAM w Poznaniu. Ich głosy i opinie uświadamiają opinii publicznej wiele ważnych problemów, skłaniają do refleksji i pomagają w wyrobieniu sobie własnego zdania.
 
Oprac: wit
Źródło: Nasz Dziennik
Zdjęcia: Pixabay.com, TVP, Kongres 590
Fixed Bottom Toolbar